Een recent onderzoek, waarbij meer dan 10.000 patiënten werden betrokken, laat zien dat mensen die digitale zorg gebruiken hier erg positief over zijn. Er is nog wel veel ruimte voor verbetering: het aanbod en vooral de bekendheid van de digitale mogelijkheden schieten nog tekort.
Online herhaalmedicatie al breed omarmd
Het aanvragen van herhaalmedicatie via internet is al goed ingeburgerd. Maar liefst 63% van de respondenten maakt hier gebruik van, en het scoort gemiddeld een 8,5. Dit laat zien dat digitale toepassingen geaccepteerd worden als ze goed worden aangeboden en bekend zijn.
Waarom wordt digitale huisartsenzorg nog weinig gebruikt?
Een opvallende uitkomst is dat digitale triage (een online hulpmiddel waarmee patiënten kunnen bepalen of een afspraak bij de huisarts nodig is) nog nauwelijks wordt benut. Slechts 3% van de ondervraagden maakt hier gebruik van, en maar 8% weet zeker dat deze optie bij hun huisarts beschikbaar is. Dit terwijl dit hulpmiddel de druk op huisartsen enorm zou kunnen verlichten. Ook voor mensen zelf bespaart het tijd. En vooral voor veel senioren bespaart het ook het regelen van lastige ritjes met de taxi of met een ZorgSameBuur naar de huisarts.
Goede ervaringen met e-consult en videoconsulten
Er zijn eerste successen. Het e-consult, waarbij je online een vraag aan de huisarts kunt stellen, krijgt van 76% van de gebruikers een beoordeling van 8 of hoger. Maar hier schuilt ook een probleem: slechts 56% van de patiënten weet dat deze optie bestaat.
Videoconsulten worden eveneens goed gewaardeerd (69% geeft een 8 of hoger), maar slechts 15% van de respondenten is op de hoogte van deze mogelijkheid bij hun huisarts.
Het lijkt erop dat patiënten enthousiast zijn over deze digitale opties, maar er is nog werk aan de winkel.
ZorgSameBuren kunnen ook bijdragen aan bekendheid over deze mogelijkheden.
Patiënten staan er open voor, maar persoonlijk contact blijft belangrijk
De resultaten maken duidelijk dat mensen klaar zijn voor meer digitale mogelijkheden, ongeacht hun leeftijd. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek was 68 jaar, wat bewijst dat ook ouderen positief zijn over digitale zorg. Toch blijft het persoonlijke aspect van huisartsenzorg cruciaal. Persoonlijk contact zorgt voor een sterke arts-patiëntrelatie en vergroot het vertrouwen in digitale toepassingen.
Het patiëntperspectief beter begrijpen
Tess Weis, projectleider bij Patiëntenfederatie Nederland, benadrukt het belang van het patiëntperspectief. “Het patiëntperspectief naar digitale mogelijkheden in de huisartsenzorg is nog onderbelicht. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe patiënten digitale toepassingen ervaren, en dat helpt huisartsen de behoeften en verwachtingen van hun patiënten beter te begrijpen."
Hopelijk inspireert dit onderzoek patiënten en huisartsen om samen te kijken hoe digitale zorg verder verbeterd kan worden.
Deze blog is een bewerking van een eerder bericht van Martin Winkelman, communicatiemedewerker van de Patiëntenfederatie, voor "Vliegwiel, digitale transformatie in de zorg".
Meer lezen:
Het hele rapport van de Patiëntenfederatie.
Blog van LaCoTA over beeldbellen met je huisarts: