Mensen willen niet afhankelijk zijn en willen hun leven in eigen hand houden. Dat was in de jaren 80 van de vorige eeuw een van de belangrijkste redenen waarom mensen liever niet meer verhuisden naar verzorgingshuizen en dat het zorgaanbod waar mogelijk werd “geëxtramuraliseerd” (niet in grote instellingen maar in zelfstandige woningen). In de jaren 90 van de vorige eeuw was het ook de reden dat mensen, toen dat wettelijk mogelijk werd, er steeds vaker voor kozen om hun zorg zelf te regelen via een PGB (Persoons Gebonden Budget). En begin van de nieuwe eeuw kwamen er ook steeds meer digitale diensten om digi-zorg mogelijk te maken. En tegelijk kwamen er ook steeds meer webwinkels waarin zorgdiensten met elkaar vergeleken konden worden en ook gemakkelijker in directe eigen omgeving gevonden.
Webwinkels voor zorgaanbod en medische hulpmiddelen werden geleidelijk ook steeds breder. Want om Langer Comfortabel Thuis te wonen zijn meerdere diensten belangrijk: boodschappen aan huis, catering/maaltijdvoorzieningen, service voor elektrische apparaten en digi-domotica, tuinonderhoud, klussen, woningonderhoud, woningaanpassingen, verhuisdiensten, coaching naar een geschiktere woning of naar nieuwe woonvormen als VoorzorgCirkels, Buurtwoongroepen en kleinschalige clusterwoningen, Er valt inmiddels zoveel te kiezen dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet.
Inzichtelijker
Er zijn websites die de markt van de vele oplossingen iets inzichtelijker maken. De een is gespecialiseerd de ander meer breed georiënteerd. Sommige organiseren ook korting op de aanschaf van producten. En soms moet je een abonnement afsluiten om via zo’n website bestellingen te kunnen doen of kortingen te krijgen. Zekerheid over een goede prijs-kwaliteitverhouding is er lang niet altijd.
LaCoTA heeft de afgelopen tijd met diverse webwinkels en beheerders van websites gesprekken gevoerd. Vooral met het doel om de dienstverlening bij Wederkerig Wonen en Community-care te versterken. Groot probleem is dat veel vraag en aanbod elkaar niet vinden. Veel mooie innovaties blijven te duur omdat er onvoldoende afzet is. Veel innovaties mislukken zelfs omdat ze de weg naar woon-zorgconsumenten niet vinden of niet geborgd worden in de netwerken van community's. Ook is veel digi-domotica niet koppelbaar met generieke platforms waardoor mensen een woud van losse apps nodig hebben. Gemeenten en welzijnswerk hebben vaak ook niet het juiste overzicht om mensen goed te ondersteunen bij hun keuzes. Dus niet gek dat mensen huiverig zijn voor “modernisering”. Er ontstaat hier en daar zelfs weer een heimwee naar de oude verzorgingshuizen. Vooral bij familieleden en mantelzorgers die overbelast worden als dienstverlening niet goed wordt afgestemd op de wensen en mogelijkheden van het netwerk van de zorgvrager.
Meer samen
Meer samenwerking tussen aanbieders is noodzakelijk om de kwaliteit van ieders aanbod te verbeteren! En ondertussen moeten mensen in hun eigen buurt samen blijven zoeken naar het beste gebundelde aanbod in eigen omgeving. Soms helpen gemeenten en welzijnsorganisaties om tot bundeling van aanbod en ondersteuning te komen.
Een mooi inzicht in (diensten)aanbod in eigen omgeving geven: AllesZelf. en LaCoTA.