Dat er te hard wordt gereden in ons dorp hoeven we niemand meer te vertellen. Zeker de bewoners van de Wittekruisweg en de Achterste Kerkweg niet, en ook op de Molenberg weet men inmiddels wel wat snelheid is. Dat ouders hun kinderen niet eens alleen naar school durven te laten lopen of fietsen is natuurlijk te gek voor woorden! Verkeersveiligheid is dan ook niet voor niets één van de speerpunten uit het vitaliteitsplan Oosterhuizen.
Op donderdag 29 oktober bezocht onze nieuwe wijkagent, mevrouw Fatma Tepeli, Oosterhuizen om de verkeerssituatie in ons dorp in kaart te brengen. Hoewel er meerdere knelpunten te noemen zijn, heeft zij zich in eerste instantie beperkt tot de drie belangrijkste: de Molenberg (vanaf Lieren het dorp in), de Wittekruisweg en de Achterste Kerkweg binnen de bebouwde kom.
Mevrouw Tepeli heeft niet alleen de situatie ter plekke bekeken, maar ook gelijk de daad bij het woord gevoegd en een aantal snelheidsmetingen gedaan.
Wat bleek?
De automobilisten die zij voor haar laser kreeg, reden vrijwel allemaal te hard (rond de 50 km/u), een aantal echt veel te hard. De bezorgdienst van cafetaria Prins spande duidelijk de kroon, maar was helaas net buiten haar bereik. Van de bestuurders die zij wel kon laten stoppen, gaven de meesten aan dat zij niet wisten dat het 30 km was. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden - er staat toch écht een groot bord met 30 km bij het binnenrijden van het dorp - maar toen we samen met de wijkagent de wegen nog eens kritisch bekeken, moesten ook wij toegeven dat dit voor sommige bestuurders misschien onvoldoende duidelijk is.
Wanneer men vanaf het kanaal Oosterhuizen binnenrijdt, staat slechts eenmaal een bord met bebouwde kom en 30 km. Daarna strekken beide wegen zich recht en ogenschijnlijk overzichtelijk uit door het dorp. Er is geen visuele herhaling van de 30 km zone, niet door verkeersborden en niet door aanduidingen/belijning op de weg. De snelheid wordt ook op geen enkele manier beperkt door verkeersremmende maatregelen als vluchtheuvels of wegversmallingen. De lange, brede wegen lokken uit om hard door het dorp te rijden, ook wanneer men van de andere kant komt en het dorp uitrijdt richting het kanaal.
Verkeerscontroles zullen het probleem waarschijnlijk duidelijk in kaart brengen, dus mevrouw Tepeli zal dit gaan opnemen met haar collega’s van verkeer. Een verkeerscontrole zal ongetwijfeld veel bekeuringen gaan opleveren en de boetes binnen de bebouwde kom zijn niet mals… maar daarmee is het probleem van te hard rijden het dorp niet uit. Er zal ook iets moeten gebeuren met de inrichting van de wegen, zo gaf de wijkagent terecht aan, anders zal het probleem zich al snel weer gaan herhalen. Datzelfde geldt voor het derde knelpunt, de toegang tot Oosterhuizen via de Molenberg.
Kortom
De wijkagent heeft met eigen ogen de verkeerssituatie in het dorp kunnen zien en onderkent de problemen. Dat is winst. Zij gaat zich hard maken voor verkeerscontroles. Dat zal waarschijnlijk tijdelijk even de snelheid eruit halen, maar heeft slechts beperkt effect. En dus trekken we ook bij de gemeente Apeldoorn (weer en nog steeds) aan de bel en staat er een afspraak gepland met de afdeling mobiliteit.
Voorlopig genoeg bagage om als dorp - samen met gemeente en wijkagent - stappen te zetten om de verkeersveiligheid in ons dorp te vergroten.